Nieuwsgierig naar de mix tussen communicatie en eten? Neem een kijkje in de keuken...
maandag 27 februari 2012
Schokkende waarheid
Het is algemeen bekend dat kinderen graag naar McDonald’s gaan. Ze vinden het eten lekker, krijgen een leuk speeltje bij hun Happy Meal en kunnen zich uitleven in de ballenbak. Helaas wordt de communicatie zo 'kindvriendelijk' gemaakt dat kinderen op hun derde het logo van McDonald's al herkennen. Schokkend! Nieuwsgierig naar het onderzoek? Lees dan hieronder verder..
Onderzoekers van de Stanford University hebben ontdekt hoe beïnvloedend
marketing kan zijn op de voedselkeuze van peuters. Men is hier achter gekomen
door 63 kinderen van drie tot vijf jaar en afkomstig uit een gezin met een laag
inkomen spelenderwijs voedsel te laten proeven. De kinderen kregen telkens twee
identieke porties voedsel aangeboden, namelijk een stuk hamburger, frietjes,
kipnuggets, melk of worteltjes. Het enige verschil tussen de twee porties was
de verpakking, waarbij de ene portie werd aangeboden in neutraal
verpakkingsmateriaal en de andere portie in materiaal met het embleem van
McDonald’s. De kinderen werd gevraagd om na het proeven aan te geven welke
portie het meeste smaakte of dat ze geen verschil proefden.
Na afloop van het onderzoek bleek dat de
meerderheid van de peuters bij alle soorten voedsel voorkeur gaf aan de portie
in de verpakking van McDonald’s. Maar liefst 77 procent van de kinderen vond de
frietjes in een zakje van de bekende fastfoodketen lekkerder smaken dan in een
‘merkloze’ verpakking. Een kleine tien procent wist aan te geven dat de twee
porties friet identiek smaakten. Zelfs de worteltjes scoorden met 54 procent
beter wanneer ze verbonden waren met het logo van McDonald’s. Bron: http://www.gezonderafvallen.nl/page/719/kinderen-mcdonald-s.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten